بسم اللّه الرحمن الرحیم

 

 

 

دانشگاه جامع علمی- کاربردی واحد34

 

 

 

 

 

 

 

گزارش بازدید از شرکت ایران خودرو

 

 

 

با نظارت استاد ارجمند

جناب آقای طالب زاده

 

 

 

مربوط به درس مبانی ارتباط جمعی

 

 

 

گزارشگر:

معصومه حجازی

 

 

مرداد ماه 1391

 

 

مقدمه

 

 

شرکت ایران خودرو(سهامی عام)در مرداد ماه سال 1341 با سرمایه 100 میلیون ریال تاسیس و در شهریور ماه همان سال در اداره  ثبت شرکتهای تهران به ثبت رسید.این شرکت به عنوان بزرگترین  شرکت تولید خودرو در خاورمیانه با تولید  انواع خودرو از ابتدای تاسیس تا کنون وبا تغییر و جایگزینی انواع سیاستهای رقابتی در سالهای گذشته، درسال 1381 با تدوین برنامه ی 10ساله،برنامه شرکت بر دستیابی به جایگاه یک شرکت برتر جهانی و حرکت به سوی جهانی شدن قرار گرفت و در این راستا از جمله اهداف استراتژیک در برنامه 10 ساله،افزایش کیفیت،تنوع محصولات،جمع آوری محصولات قدیمی(پیکان)،حفظ قیمت،رقابت پذیری و دریافت تکنولوژی نوین از خودروسازان جهان اعلام گردید.از دیگر اهداف بزرگ ایران خودرو که به طور جدی دنبال شده می توان کاهش هزینه و حضور در صحنه بازار داخلی و توسعه صادرات به کشورهای مختلف را نام برد.

همچنین بنابر اعلام سازمان مدیریت صنعتی در همایش معرفی شرکتهای برتر ایران،شرکت ایران خودرو به عنوان "برترین شرکت ایرانی" در شاخص های ذیل معرفی شد.

·       کسب رتبه ی نخست در شاخص فروش

·       کسب رتبه ی نخست در شاخص اشتغال زایی

·       کسب رتبه ی دوم در شاخص سود آوری

·       برترین گروه صنعتی در میان گروههای خودروسازی کشور

·       برگزیده ی شرکتهای پیشرو در سراسر کشور

در شرکت ایران خودرو درحدود 32000 نفر در رده های مختلف شغلی، مشغول بکار هستند که از لحاظ سطح تحصیلات 65% دیپلم و فوق دیپلم و لیسانس و 3% فوق لیسانس و 1% مدرک دکترا دارند.این شرکت با داشتن افراد مجرب و متعهد، 3 سال پیاپی مقام اول در میزان سود دهی و گزارش مالی با ارایه 2% سود حاشیه ،در صنعت خودرو را داشته است بطوری که به عنوان یک صنعت پیشرو ، صنایع دیگر را هم تغذیه میکند و بعنوان شرکت صنعتی خودرو9% تجارت جهانی را به خود اختصاص می دهد و با داشتن تکنولوژی پیشرفته ، اشتغال زایی را بدنبال  آورده است و با تولید 750000 دستگاه اتومبیل در سال، رتبه اول تولید خودرو در خاورمیانه و ایران را به خود اختصاص داده است و مقام 24 در بین 100 کشور مطرح در صنعت خودرو را دارا میباشد.

به گفته مسئول بخش موزه ایران خودرو ، درسال 1341 اتوبوس در این شرکت تولید و در سال 1346 پیکان و همچنین پیکان رالی و هیلمن هم از تولیدات قدیمی این شرکت بوده است.

 

 در تاریخ 17/5/91 با هماهنگی و حضور استاد گرامی جناب آقای طالب زاده به همراه دانشجویان و در ارتباط با درس مبانی ارتباط جمعی و نقش مهم روابط عمومی در یک موسسه،بازدید از بخشهای مختلف و مرتبط شرکت ایران خودرو صورت پذیرفت که در این گزارش به بیان مشروح آن می پردازم.

واحد مدیریت ارتباطات متشکل از:

1.    اداره ی کل روابط عمومی

2.    اداره ی کل فناوری و ارتباطات

3.    اداره ی کل امور بین الملل

4.    اداره ی کل اطلاع رسانی

اداره کل روابط عمومی:

به عنوان یک اجتماع کوچک به منظور ایجاد انگیزه و بالا بردن راندمان کاری و کرامت نیروی  انسانی که یکی از سیاستهای مدیریت ارشد است.اهمیت به نیروی انسانی در این بخش جایگاه ویژه ای دارد.

ارتباط با کلیه پرسنل گروه،تحت پوشش قرار دارد.در خصوص رسیدگی به مشکلات کاری و غیره و بررسی پیشنهادات و انتقادات به صورت حضوری می توانند مراجعه کنند و مشکلات خود را مطرح کنند.

در بخش دیگری به عنوان صدای همکار که به صورت غیر حضوری است و به صورت اطلاع رسانی که در سطح گروه می باشد همکاران پیشنهادات و انتقادات خود را به صورت تلفنی مطرح کرده که  این بخش به صورت 24 ساعته بوده و کلیه مکالمات ضبط شده و توسط مدیریت بخش مربوطه بررسی و پیگیری و حل و فصل می شود.

بخشی به نام پاتوق که نشستی دوستانه و صمیمی بین مدیران و معا ونان و کارکنان صورت میگیرد و چون محیط کار شرکت به صورت گروه زیادی از کارکنان با حرفه های مختلف و رده های متفاوت هستند در این بخش پرسنل بدون در نظر گرفتن رتبه و مقام و درجه شغلی می توانند کلیه ی صحبتهای خود را مطرح  و پاسخ آن را دریافت کنند.

در بخش دیگر، برگزاری همایشها و مجالس متفاوت از جمله برگزاری مراسم ازدواج برای همکاران و تقدیم هدیه به آنان،برگزاری جشن تکلیف برای فرزندان کارکنان،برگزاری جشن روز تولد حضرت فاطمه و روز زن برای خانمهای کارمند و تقدیم هدیه به آنان.

(شرکت،1200 نفر کارمند خانم دارد و بخشی درآن به عنوان امور بانوان وجود داشته که توسط 2 نفر از کارمندان خانم مدیریت و اداره می شود.)

برگزاری همایشها که عنوان آن بر اساس نظرسنجی و نیاز سنجی کارمندان به عمل آمده  نیز یکی از وظایف این بخش است.

بخش امور فرهنگی نیز در پایان هرسال نظرسنجی از کارمندان بعمل آورده تا برای سال آینده برنامه ها را تدوین و برنامه ریزی نماید.

واحد طرح و برنامه یکی از واحدهای پویای شرکت می باشد که ارتباط با کارکنان در این بخش از طریق پیامک،اتوماسیون و سیستم پورتال اطلاع رسانی ،انجام می شود.

صندوق نشریه وزین کارآمد که تیراژ این نشریه 40000 نسخه می باشد و هر هفته منتشر می شود.

 در واحد ارتباطات تعداد کارکنان 7 نفر بوده که در بخشهای مختلف شرکت، رابط دارند.

گزینش افراد در واحدهای گوناگون شرکت براساس تخصص و نوع مدرک تحصیلی صورت می گیرد.

امور انتشارات و تولید نشریه اهم وظایف آن عبارتند از:

1.    انتشار کتاب

2.    انتشار مجله ی سراسری ایران خودرو

3.    انتشار مجله داخلی کارآمد

نشریه کارآمد به عنوان یک نشریه ی داخلی،اطلاع رسانی در سطح گروه صنعتی ایران خودرورا دارد و اطلاعات و اخباری که در آن به چاپ میرسد اخبار داخل شرکت می باشد.

مجله ایران خودرو که رسالت آن اطلاع رسانی در سطح کشور به مشتریان ایران خودرو و هدف از انتشار آن ارائه ی بخشی از اخبار و رویدادهای مهم و بحث جهان خودرو می باشد که یک مجله ی تخصصی خودرو در کشور است.

موضوعات مجله 90% مربوط به خودروهای جهانی و 10% مسائل مربوط به ایران خودرو می باشد.

انتشار کتاب در شرکت با این هدف است که افرادی در گروه صنعتی ایران خودرو شاغل هستند و در ارتباط با مطالب تخصصی گروه صنعتی به صورت خاص مطلب می نویسند ،این واحد مطالب را به صورت کتاب چاپ می کند که تا بحال بیش از 1000 عنوان جلد کتاب با موضوعات تخصصی و فنی و مدیریت صنعتی خودرو منتشر شده است.

در بخش دیگر گروه خبر وجود دارد که مکمل گروه انتشارات بوده و وظیفه ی اصلی آن تولید خبر می باشد.کلیه ی رویدادها را که در سطح شرکت رخ می دهد را بازتاب داده تا در مجلات چاپ و یا توسط رسانه ها ی عمومی و سایتهای خبری منتشر شود. در این بخش به منظور  انتشار اخبار صحیح از مجموعه سایت ایکوپرس(icopress)که سایت مهم خبری شرکت می باشد راه اندازی شده است.

ایران خودرو از اواخر سال 81 با هدف اطلاع رسانی در خصوص فعالیتهای گسترده داخلی و بین المللی خود سایت خبری icopress.com را با امکانات محدود ایجاد کردو با توجه به ضرورت توسعه سایت خبری با بررسی های فراوان و کوشش همکاران اداره اطلاع رسانی و اداره فناوری ارتباطات و سایت خبری ایکوپرس طراحی و اجرا شد.یکی از ویژگی های این سایت علاوه بر جنبه های خبری و اطلاع رسانی،میزان کارایی نرم افزار برای کاربران این سایت است.آغاز به کار رسمی این پایگاه خبری خودرویی در اشاعه فرهنگ روزنامه نگاری خودرویی (Auto Journalism)گام مهمی تلقی می شود.

این بخش با بیش از 800 نشریه و سایت خبری ارتباط دارد.برگزاری نشستهای خبری نیز برعهده ی این واحد می باشد.

مسئول این بخش در پاسخ به این سوال که شرکت برای پیش بینی در مورد تحریم ها علیه ایران چه تمهیداتی دارد ،گفت:در شرکت ستادی تشکیل شده است تا بتواند مسائل و مشکلات شرکت را براساس تحریم ها تطابق داده و از بحرانها به عنوان یک فرصت استفاده کرده و آنها را مدیریت کند به عنوان مثال در مورد تحریم قطعات، سیاست شرکت براین اساس است که قطعات وارداتی حدالامکان در خود شرکت ساخته شود.

بخش گزارش های ویژه

این بخش،ارتباط با مخاطبان،که مشتریان هستند و همکاران داخل شرکت را ایجاد میکند.(در شرکت حدود 32000 نفر کارمند وجود دارد و 160 شرکت وابسته به گروه صنعتی ایران خودرو می باشد.)

برگزاری جشنواره های مختلف با هدف این که کارمندان تحت سرپرستی در رده های مختلف انگیزه ی لازم برای بهره گیری از توان خود را داشته باشند.

این واحد سه بخش مهم دارد که عبارتند از:

1.    بخشی که مستقل با مدیریت کار میکند و عنوان مهندسی پرواز هواپیمای مدیریت ارتباط را به عهده دارد وتمامی ارزیابی فرآیندهای داخلی و ارتباطات و اثر بخشی آنها را مدیریت و کنترل می نماید.

2.      اندازه گیری بر اساس  تصویر(image)عملکرد شرکت نزد کارکنان،جامعه،

مشتریان،انجام شده و بر پایه ی تصویر آن در نظر مخاطب،برنامه ریزی

صورت میگیرد.

در این بخش افکارسنجی و نظرسنجی در واحدهای ارتباط با مشتریان،فروش،خدمات پس از  فروش،به طریق علمی و به صورت"جامعه ی نمونه" گرفته شده و براساس نتایج تحقیقات که قابل تعمیم هم می باشد، روی آنها برنامه ریزی صورت میگیرد.واحد منابع انسانی(که بخش بسیار مهمی در هر سازمان است) متکی به نتایج نظرسنجی هایی است که از واحد ارتباطات میگیرد.

3.    تحلیل محتوا:در این بخش ارتباط با رسانه ها باید  به نحو مطلوب بوده و نظرات و پیشنهادات آنها در مورد شرکت  پایش و تحلیل شود.

بخش دیگری با عنوان "طرح ریزی برنامه های ارتباطی" وجود دارد که وظیفه آن تهیه و تنظیم گزارش ویژه برای مقام رهبری و مجلس و نهادهای تاثیرگزار بر عهده ی این قسمت میباشد.

 

اداره روابط بین الملل

حوزه ی اطلاع رسانی این اداره،دو بخش خارجی و تبلیغات خارجی میباشد.

رویدادهای خارجی مثل مراسم ها،نمایشگاهها و همایشهای خارجی در این بخش مدیریت و اجرا می شود.

در بخش اطلاع رسانی مدیریت،وب سایت بخش خبر با عنوانikco.com www.وجود دارد.از حدود 3 یا 4 سال گذشته،نشریه ی اکوویژن به زبانهای فرانسه،انگلیسی،عربی در اختیار رسانه های خارجی و سفارتخانه ها قرار داده شده و هدف آن فعالیت در حوزه ی صادرات میباشد.لازم به ذکر است سایت شرکت به سه زبان انگلیسی و فرانسه و عربی بوده که در آینده زبان روسی هم به آن اضافه خواهد شد.

در حوزه ی تبلیغات،تولید تیزر در رسانه های خارجی با هدف معرفی برند ایران خودرو میباشد(به عنوان مثال نمایشگاه اکراین که محصولات ایران خودرو،با هدف شناساندن برند ایران خودرو در آن ارائه شد.)

سه حوزه ی اصلی صادرات وجود دارد که عبارتند از:

1.    CIS شامل کشور شوروی و کشورهای مشترک المنافع

2.    Mena منا،خاورمیانه و شمال آفریقا

3.    آمریکا و اروپا

شرکت ایران خودرو،محصلات خود را به 30 کشور جهان صادر کرده و در 5 کشور(سوریه،سنگال،ونزوئلا،بلاروس،آذربایجان) پایگاه تولیدات داشته و خودرو تولید میکند.

حوزه ی فعالیت شرکت به صورت منطقه ای بوده و برای هر کشور،محصولات بر اساس استانداردهای همان کشور ساخته شده و تحویل میشود.(مثلا در کشور روسیه که استاندارد یورو4 حاکم است و یا در کشور ترکیه که استاندارد یورو5 حاکم است محصولات شرکت بر اساس استاندارد حاکم،منطبق میشود.)

قیمت خودروها نیز بر اساس توافقات صورت گرفته لحاظ میشود که قیمت خودروهای صادراتی بیشتر از خودروهای داخلی است.

لازم به ذکر است هر محصولی که صادر میشود،وزارت صنایع برای آن محصول،

تشویقی گمرکی صادر میکند.

 

بخش ارتباطات نوین

در این بخش با تمام نقاط دنیا ارتباط برقرار میشود و اهم وظایف ان به شرح زیر میباشد:

·       ارتباطات به صورتSMS  ،MMS و GPRS میباشد..

·       مانیتورینگ کلیه ی جهان صنعت یعنی تمام تصاویر را به صورت دیجیتال و آنالوگ در بانک اطلاعاتی ثبت و ضبط میکند

·       استودیو مجازی برای تبلیغات

·       تابلوهای الکترونیک

·       تماسهای ایران خودرو با تمام دفاتر،به صورت رایگان میباشد.

·       این بخش مالتی مدیا باکس است و همه ی موارد مربوط به روابط عمومی را انتقال می دهد.(چون کار در این بخش فنی است،محتوا توسط بخش ارتباطات ارسال میشود.)

·       مانیتور این قسمت به صورت live و زنده میباشد و دائما دنبال فایل جدید گشته و به محض ورود فایل جدید،آن فایل را اجرا میکند.

·       اتاق سرور که تمام اطلاعات،از این اتاق انتقال می یابد.

·       تصاویر و صداهای ماهواره ای با 2 دستگاه رک انتقال می یابد.(یک رک مربوط به تماس پرسنل داخل شرکت بوده و هر شخص،شناسه ی 10رقمی منحصر به فرد دارد و یک رک مربوط به sms است که در طول سال حدودا 20 میلیون پیام ارسال میشود.)

·       موبایل داخل ایران خودرو،در این بخش پشتیبانی میشود بطوریکه هر کارمند یک موبایل داخل شرکت دارد و در محدوده ی شرکت از آن استفاده میکند.

·       یک سری آنتن نیز وجود داشته که مربوط به بلوتوث و با بردهای فوق العاده بالا میباشد.

·       در قسمتی از این بخش موبایل blocker وجود دارد که میتواند قسمت کمی از محدوده را غیرفعال کند.

·       مسئولیت دیگر این واحد،رصد برنامه های صداوسیما(12 کانال صدا و کلیه ی برنامه های سیما) میباشد،تا اخباری را که در مورد ایران خودرو یا صنعت خودرو بیان میشود،جستجو کرده و صحت و سقم آن را سنجیده تا عکس العمل مطلوب در مقابل آن خبر را داشته باشد.

 

بخش همایشها و نمایشها

روابط عمومی ایران خودرو در سال 1381 فعالیت رسمی خود را آغاز کرد و بخشهای مختلف آن عبارتند از:

1. همایشها و نمایشها                  2.تبلیغات                       3. تشریفات و بازدیدها                

ارتباط با سازمانهای بیرونی و تبلیغات و نمایشها و بهبود تصویر شرکت در نظر مخاطب و تبلیغ برند ایران خودرو از وظایف این بخش بوده و کار عمده ی آن نمایشگاه داخلی(استانی و داخل تهران)با هدف ارتقا تصویر برند ایران خودرو،از طریق برقراری ارتباط با مشتریان میباشد.

نمایشگاه های متفاوت با عناوین مختلف از جمله:نمایشگاه تخصصی محیط زیست(مقامات کشوری و سازمان محیط زیست از افراد تاثیر گزار در این نمایشگاه میباشند     .)،نمایشگاه صنعت خودرو که محصولات شرکت در آن به نمایش گذاشته شده که این نمایش از طریق نمایندگی های مجاز صورت میگیرد.

یکی از اهداف شرکت در نمایشگاه ها،بازاریابی میباشد و این بازاریابی در بخش صادرات محصول به خارج از کشور و بهره برداری از فروش محصولات،نقش ویژه ای داشته و از طریق تکمیل پرسش نامه و با افکارسنجی از مخاطبان،از این بخش بازخورد گرفته میشود.دو حوزه ی اصلی این بخش مدیریت فروش و بازاریابی میباشد.

تبلیغات

 

تبلیغات با دو حوزه ی 1.ترویج برند و تصویرسازی آن        2.تبلیغ محصول ،       از دیگر بخشها میباشد.

تهیه ی آکهی های بیلبوردی،روزنامه ای،بروشورها،تیزرهای تبلیغاتی رادیو و تلویزیون(ساخت و  پخش تیزر از طریق پیمانکارها انجام میشود.)یکی دیگر از وظایف این بخش است.

با تولید محصول جدید،کمیسیون تبلیغات برگزار شده و با انجام توافقات لازم با پیمانکار مورد نظر،ساخت تبلیغات محصول ،به آن شخص واگذار میشود.

در واحد سمعی بصری،آرشیو کلیه ی فیلمها و پوششهای تصویری و فیلمبرداری و تدوین فیلمها موجود میباشد.

 

 

وا حد تشریفات و بازدیدها

 

به بیان آقای سهیلی مسئول واحد، جذابترین گروه است و زیباترین نوع کار را در حوزه ارتباطات دارد.گروه تشریفات یا پروتکل در حوزه های متفاوت ایفای نقش می کند که عبارتند از

1-حوزه بازدید که بعنوان یک حوزه تبلیغاتی می باشد.

2-حوزه ویزا: اخذ ویزا کشور ایران برای میهمانان و اخذ ویزا کشورهای دیگر برای همکاران ایران خودرو

3-حوزه بلیط: تهیه بلیط برای کارکنان نیز بر عهده این واحد است.

4-گروه اقامتی: رزرو بلیط و هتل بر مبنای تقاضای همکاران و میهمانان

5-حوزه پروتکل ها:جهت برگزاری ضیافت پروتکل ها ،همکاران در این بخش می بایست به کلیه آداب و رسوم کشورهای مختلف اشراف کامل داشته باشند تا بتوانند به نحو مطلوب از میهمانان ، میزبانی نموده و همه موارد تشریفات بطور کامل رعایت شود.قدرت تصمیم گیری بصورت لحظه ای و آنی در این حوزه بسیار مهم است.

برنامه ریزی ضیافت های متفاوت ناهار و شام در کشورهای مختلف نیز بعهده این واحد میباشد.

6-حوزه ترانسفر: چک کردن راننده ها،رعایت آداب رانندگی ،  توجیه راننده برای برخورد مطلوب، هماهنگ کردن اتومبیل و نوع آن(بخشcip جایگاه مخصوص تشریفات در فرودگاه) یکی دیگر از وظایف این واحد است.

این حوزه یک حوزه ی سیاسی بوده و رابطه ی تنگاتنگی با بادیگاردها و خبرنگارها دارد و امور مربوط به هماهنگی با خبرنگارها هم به عهده ی این قسمت میباشد.

شناسایی فرهنگ مللل مختلف از امور مهم این بخش میباشد تا در ارتباط با میهمانان به نحو مطلوب برخورد نمایند.

 

حوزه ی گردشگری

آژانسی به نام بهمن گشت که 100% مربوط به کارکنان شرکت ایران خودرو میباشد و یکی از وظایف آن لیزینگ تور برای کارکنان و خانواده ی آنها در تعطیلات گوناگون به ویژه تعطیلات گروه صنعتی که سالیانه ده روز به طور کامل و با عنوان تعطیلات تابستانی از 29 مرداد تا 10 شهریور میباشد.

اجرای برنامه ی سفرهای داخلی و خارجی برای کاکنان شرکت با هزینه ی خود آنها که با پرداخت وام توسط این واحد،امور سفر مهیا میشود .

در حوزه ی گردشگری به کارکنان وام(تا سقف 4 تا 5 میلیون تومان)با بهره ی پایین پرداخت میشود تا بتوانند همکاران به سفرهای داخلی یا خارجی بروند.(به این تسهیلات به اصطلاح "سفر با جیب خالی" میگویند)

تخفیف ویژه ی بلیط برای پرسنل بدین ترتیب که بدون اینکه از شرکت خارج شوند امور تهیه ی بلیط توسط این بخش برایشان انجام میشود.

این بخش بیشتر به دنبال زیرساختهای فناوری میباشد تا بدون خروج کارکنان و با درخواست ایشان، امور سفر برای آنها و خانواده هایشان مهیا شود.

 

 

اتاق مرکز تلفن

 

این بخش شامل 10000 شماره تلفن داخلی و نزدیک به 1000 شماره خط ورودی میباشد که کلیه ی خطوط ایران خودرو را تشکیل میدهد.

مرکز تلفن اریکسون بوده که یکی از پیشرفته ترین مرکز تلفنهای دنیاست.

کابینهایی به نام لیم وجود دارند که تجهیزات مرکز تلفن در آن نصب شده است این مرکز تلفن نرم افزاری دارد که بر اساس نیاز،قابلیتها ی متفاوت دارد.داخلی ها دو مدل،آنالوگ و دیجیتال است و کل اطلاعات به صورت فیبر نوری دریافت میشود.

واحد اپراتوری در بخش ارتباط با مشتریان با شماره ی 096440 آماده پاسخگویی به مشتریان میباشد.

 

پایگاه اینترنتی اداره ی فناوری ارتباطات

 

مسئولیت طراحی و پیاده سازی و نگه داری همه ی پایگاه های اینترنتی را برعهده دارد.

کلیه ی بخشها از جمله وب سایت خبر،بخش سهام،اطلاعات ایران خودرو و همه ی وب سایتهای خرید خودرو در اختیار این پایگاه میباشد.

طراحی وب سایت با این بخش بوده و از نظر برنامه نویسی،همه ی موارد در این بخش انجام شده و به صورت پکیج،اطلاعات تحویل اداره ی ارتباطات میشود.


 

 

خلاصه

با توجه به اینکه روابط عمومی بخش بسیار مهم در هر سازمان بوده و رسالت عظیمی،چه در خارج و چه در داخل سازمان برعهده دارد،میتوان گفت گروه صنعتی ایران خودرو به عنوان یک جامعه ی تولیدی،توانسته این نقش و رسالت را در حد مجموعه ی خود به نحو مطلوب ایفا نماید و به اذعان مدیران بخشهای مختلف مورد بازدید،موفقیت خود را مدیون نیروی منابع انسانی مجرب و متعهد شاغل مجموعه میباشند.

 

 

 

منابع و ماخذ:

-         سایت گروه صنعتی ایران خودرو

-        توضیحات مسئولین شرکت در بخشهای مختلف

+ نوشته شده در  چهارشنبه یکم شهریور 1391ساعت 0:9  توسط masoumeh  |